Die lustige Witwe - Discografie Opera Zuid

Was die lustige Witwe bij haar wereldpremière in december 1905 geen echt succes geweest in Wenen, dat veranderde al snel enkele maanden later. Vanuit Berlijn begon de weduwe aan een ongekende zegetocht. Alleen al in 1910 beleefde het werk zo’n achttienduizend opvoeringen in tien talen aan 142 Duitse, 135 Engelse en 154 Amerikaanse theaters. Het hoeft niet te verbazen dat Wilhelm Furtwängler en Erich Kleiber op de lijst van dirigenten te vinden zijn. Net zo min als het feit dat Kirsten Flagstad, Maria Jeritza en Zarah Leander de titelpartij voor hun rekening namen. Het heeft evenwel bijna een halve eeuw geduurd dat die lustige Witwe ook door de platenindustrie werd “ontdekt”. Het tijdperk van de 78-toeren plaat kent slechts een handje vol opnames, waaronder de door Franz Lehar zelf gedirigeerde aria’s met Richard Tauber. Met de komst van de langspeelplaat  staat de fonografische industrie als het ware de dringen om de gunsten van de consument. De aristocrate Elisabeth Schwarzkopf, een weergaloze Hilde Güden en  de sprankelende Margit Schramm….zij allen namen in die eerste jaren van de langspeelpaat de rol van Hanna Glawari voor hun rekening met  Robert Stolz (2x) en Lovro von Matacic als dirigent… Vervolgens verschijnen ieder decenium wel één of meerdere nieuwe opnames. Herbert von Karajan, Julius Rudel, John Eliot Gardener, Helmuth Froschauer,  Rudolf Bibl en Franz Welzer-Möst zijn verantwoordelijk voor zeer uiteenlopende interpretaties. De laatste twee voegen een nieuwe dimensie toe….het DVD-tijdperk is aangebroken.

Aanbevolen opnames op CD.

Hilde Güden, Per Grunden, Emmy Loose, Waldemar Kmentt, Karl Dönch.
Koor en orkest van de Weense Staatsoper o.l.v. Robert Stolz, 1958.
Decca 460 593-2

Elisabeth Schwarzkopf, Eberhard Wächter, Josef Knapp, Nicola Gedda, Kurt Equiluz.
Philharmonia koor en orkest o.l.v. Lovro von Matacic, 1962.
EMI 567 370-2

Cheryl Studer, Bryn Terfel, Boje Skovhus, Rainer Trost, Karl Magnus Frederiksson.
Wiener Philharmoniker en het Monteverdi koor o.l.v. John Eliot Gardener, 1994.
DG 439 911-2

Aanbevolen opname op DVD

Dagmar Schellenberg, Rodney Gilfry, Rudolf A. Hartmann, Piotr Beczala.
Koor en orkest van het operahuis van Zürich o.l.v. Franz Welzer-Möst, 2004.
Arhaus Music 100451

Frits van Lijf