Enfant et les Sortileges, L'

London Symphony Orchestra
A.Previn
HMV 1C 067 43169 T  1lp

Als er één opera is die men het beste op de plaat kan beleven dan is het deze. Op het toneel zijn er haast onoverkomelijke moeilijkheden, maar ik heb ze drie jaar geleden in Aken opgelost gezien, in een regie van wijlen Wolfgang Bständig, die er zich een waar tovenaar in toonde. Wat denkt u van een kindersprookje waarin figuren als een kikker, twee katten, een eekhoorn, maar ook een theepot en kopje, een staande klok, een armstoel en een sofa, het vuur en behangfiguurtjes door zangers moeten worden uitgebeeld! Hij speelde het klaar!  De ideale enscenering zou op TV moeten zijn b.v met de Muppets, maar zoveel fantasie heeft de TV helaas niet. Nog beter is het de ogen te sluiten en zich over te geven aan Ravel’s klanken en Colette’s tekst, de meest poëtische evocatie van de kindertijd die ik in de muziek ken (Moussorgsky’s Kinderkamer niet uitgezonderd). De eerste opname van dit werkje was nog op 78 toeren, maar die kwam al een paar jaar later ook op LP uit. Sindsdien waren er een of twee andere opnamen van, maar de huidige is de beste. De klankcoulisse is ideaal, de stemverhoudingen perfect, het geheel heeft die broze, ongrijpbare atmosfeer van een herinnering uit onze prille jeugd, die ons een brok in de keel doet komen. Geen vijftig minuten duurt de betovering, maar ze bevatten meer schoonheid dan menige pretentieuze eindeloze opera. Prévin belicht ieder detail liefdevol, en de bezetting is voortreffelijk, met voorop de leunstoel en de boom van Bastin, de drie coloratuurpartijen van Arleen Auger, drie rollen (!) van Jane Barbié, die als een eekhoorntje mijn hart steelt met haar meesterlijke crescendo op de phrase “Sais-tu qu’ils reflétaient, mes beau yeux”. Ook Jocelyne Taillon is in grote vorm als de moeder, het theekopje en nog twee andere rolletjes! Mede door de fijn atmosferische opname een waarlijke droom van een plaat!

Leo Riemens  1982

Bekijk Opera