Gasparone

Münchener Rundfunk Orchester
H.Wallberg
HMV 1C 157-4651/2  2lp

In het begin der langspeeltijd kwamen van operettes alleen z.g. high-lights of Querschnitte uit. De bekendste stukjes uit het werk stonden daar, soms schots en scheef door elkaar, op. Men vergat dat de dialogen bij een operette de handeling bepalen, en men zonder deze een totaal scheef beeld van het werk zal krijgen. Het is daarom verheugend dat meer en meer operettes nu volledig worden opgenomen. Van Millöcker hadden we alleen nog maar “Der Bettelstudent”. Nu is “Gasparone” gevolgd, en evenals het andere werk wordt dit in Duitsland feitelijk al half tot de komische opera’s gerekend. Men kan het op het speelplan zelfs van theaters als München aantreffen. Hoog tijd dus dat ook dit werk compleet op de plaat verscheen in de onvolprezen HMV serie. Zelf heb ik het één keer in het theater beleefd, bij de Fritz Hirsch operette, met de beroemde Amerikaanse tenor Louis Graveure als gast, die vroeger bariton geweest was. Dat de hoofdrol hier door Hermann Prey gezongen wordt is niet verwonderlijk. Op een oudere highlights was het de bariton Josef Metternich. Men realiseert zich zelden dat vóór Tauber de operetteheld vaker een bariton was dan een tenor. In Frankrijk geldt die regel nog altijd. En ook op moderne Duitse opnamen kan men meerder baritonale Danilos in “Die lustige Witwe” vinden, zelfs baritonale Eisensteins in “Die Fledermaus”. Prey is geknipt voor deze Fra Diavolo-achtige figuur en Anneliese Rothenberger schijnt vocaal het eeuwige leven te hebben. Ze moet nu midden vijftig zijn, en klinkt nog zo jong en fris als dertig jaar geleden. Gabriele Fuchs is een charmante soubrette, en Willi Brokmeier en Martin Finke blinken uit in hun buffo-rollen. Feitelijk veel meer een opera-buffo dan een operette, bruisend van melodie. Een waardevolle aanwinst in deze serie.

Leo Riemens  1982