Stabat Mater

Koor en orkest der Maggio Musicale Fiorentino
R.Muti
HMV 1C 067 43221T  1lp

Voor diegenen onder de leden die dit jaar of het vorige Rossini’s Stabat Mater in Valkenburg van het Klokkenkoor beleefden, zal het een verheugend bericht zijn dat eindelijk weer eens een nieuwe opname van dit werk verschenen is, de eerste digitale zelfs. Van de bestaande versies is deze nieuwste tegelijk een der allerbeste, niet alleen wat de ruime en kristalheldere opname betreft, met een dynamische schakering als nooit te voren, maar ook muzikaal. Ik ken een opname onder Thomas Schippers die de twijfelachtige eer geniet uit mijn collectie gegooid te zijn omdat diens eigenwijze pedante tempi me dermate irriteerden dat ik me er niet langer aan ergeren wilde. Er zijn nog andere opnamen van in omloop die ik nog niet heb of hoorde maar van de zes die ik tot mijn beschikking heb is deze de meest idiomatisch Italiaanse. Muti’s tempi komen minutieus overeen met wat ik me als de ideale voorstel, en ook zijn solistenbezetting vormt een eenheid van vier persoonlijkheden. Het is een lichtere bezetting dan doorgaans. Catherina Malfitano , die ik in 1975 in Amsterdam hoorde als Susanne en Euridice, is een lichtere sopraan dan men doorgaans in dit werk te horen krijgt, maar haar pure, meisjesachtige klank geeft weer een heel nieuw aspect aan het “Inflammatus”, haast een onderbezetting. Agnes Baltsa staat op de hoes vermeld als Soprano II, en hoewel zij een mezzo is, doet ze ongetwijfeld als zodanig aan. Jane Henschel in Valkenburg beantwoordt meer aan mijn ideaal voor de partij, maar ze past volmaakt in dit kwartet. Robert Gambill heeft geen moeite met de moordende tessitura van zijn solo, en Gwynne Howell is een verrassende fraaie basso cantante. Voor allen die dit werk lief geworden is (bij mij staat het bij mijn allergrootste lievelingswerken) is dit een opname die ik zonder reserves aanbeveel.

Leo Riemens  1982