Barbiere di Siviglia, Il - Discografie Opera Zuid

Rossini ’s rollen Cenerentola (La Cenerentola), Isabella (L’Italiana in Algeri) en Rosina (Il Barbiere di Siviglia) leverden de mezzo-sopranen aan het begin van de vorige eeuw zo veel technische problemen op dat de opera’s gedurende vele jaren niet dan wel met een sopraan werden uitgevoerd. De Spaanse Conchita Supervia bracht  Rossini’s mezzo-rollen vanaf 1925 echter weer in al zijn glorie op de planken. Zelf heb ik geen bezwaar tegen de sopraan-versie van de Barbiere, want dat had Rossini ook niet tegen de vertolking van Rosina door Adeline Patti. Wel erg is dat het hanteren van schaar en lijmpot de Barbiere ruimschoots heeft geteisterd. Zo werden de recitatieven of sterk gecoupeerd dan wel uitgebreid (omdat er te weinig Beaumarchais inzat). Door het weglaten bijvoorbeeld van de korte scene waarin Bartolo aan Rosina onthult dat Lindoro voor Almaviva werkt werd het onbegrijpelijk waarom Rosina plots niets meer van haar  Lindoro wilde weten. Rosina zong in de zangles-scene de Variazone van Proch of een ander bravourstuk. Voor Bartolo was er meestal de aria “Manco un foglio” van een zekere Romani. En de grote aria van Lindoro (die de feitelijke protagonist van de opera is) “Cessa di piu resistere” werd helemaal weggelaten. De opname van de Barbiere uit 1929 (destijds op het label Columbia) met Dino Borgioli, Mercedes Capsir, Riccardo Stracciari en het koor en orkest van de Scala van Milaan o.l.v. Lorenzo Molajoli (nu o.a. Cantus 500729) is een visitekaartje van de hierboven omschreven uitvoeringspraktijk. De populariteit van Rossini’s Barbiere moge blijken uit het zeer ruim aantal (nu meestal wel min of meer complete) beschikbare opnames, mijn collectie telt er 42, waaruit onderstaand een aanbevolen selectie. Dat Figaro door veel beroemde baritons is vertolkt spreekt voor zich.

Fritz Wunderlich, Erika Köth en Hermann Prey.
Koor en orkest van de Beierse Staatsopera o.l.v. Joseph Keilberth, 1959.
DVD DG 073 4116

Luigi Alva, Tersa Berganza en Hermann Prey.
Koor en orkest van de Scala van Milaan o.l.v. Claudio Abbado, 1971.
DVD DG 073 4039

Francisco Araiza, Agnes Baltsa en Thomas Allen.
Academy of St.Martin-in-the-fields o.l.v. Neville Marriner, 1982.
CD Philips 411 058-2

Reinaldo Macias, Vesselina Kasarova en Manuel Lanza.
Koor en orkest van de Züricher Opera o.l.v. Nello Santi, 2001.
DVD EuroArts 2051248

Juan Diego Florez, Maria Bayo en Pietro Spagnoli.
Koor en orkest van het Teatro Real, Madrid o.l.v. Gianluigi Gelmetti, 2005.
DVD Decca 074 3111

Lawrence Brownlee, Elena Garanca, Nathan Gunn.
Koor en orkest van de Beierse radio o.l.v. Miguel Gómes-Martínez, 2005.
CD Sony 80429 2

Frits van Lijf