Don Pasquale

B.Weikl - J.Nesterenko
Koor en orkest der Münchener Radio
H.Wallberg
Eurodisc 203 477-366 (Highlights)

De vorige keer schreef ik bij mijn lijst van complete “Don Pasquale’s” dat ik de vrij recente (1982) nog niet gehoord had. Ariola heeft mij er nu een highlights van gezonden, genoeg om een indruk van het hele werk te krijgen. Inderdaad is het een bijzonder goede, en de verrassing er op is voor mij de titelrol van Nesterenko. Ik had nooit gedacht dat een Rus zich als een zo voortreffelijke Italiaanse buffo zou ontpoppen. Ik kende hem tot nu toe alleen van serieuze rollen. En het is logisch om Don Pasquale aan een echte bas toe te vertrouwen. Was niet de grote bas Lablache de createur van deze rol? Francisco Araiza is een wonderbaarlijk fraaie lyrische Ernesto, en Lucia Popp heeft precies heeft precies het juiste stemtype voor een sprankelende levenswijze Adina. Alleen Bernd Weikl is mij iets te weinig Italiaans-lyrisch voor Malatesta. Qua figuur een karakterrol, maar muzikaal een absolute bel-canto partij. De opname is vijf jaar geleden, toen Popp dus nog lichter van stem was, dichter bij haar oude coloratuur-rollen. De leiding van Heinz Wallberg is korrekt. De “highlights” bevat de eerste scène tussen Pasquale en Malatesta. Helaas niet de eerste aria van Araiza. Dan Popp’s grote aria, haar duet met Weikl, Araiza’s grote aria uit het begin der tweede acte. Op de tweede kant het duet Popp/Weikl, het onontkomelijke “Bediendenkoor”, het Notturno-duetje en Ernesto’s serenade, en de finale. Ook natuurlijk nog het buffo-duet tussen Weikl en Nesterenko. In feite dus het meest essentiele van het werk. Ik ben benieuwd naar de nieuwe opname van “L’Elisir d’Amore” die in een vrijwel gelijke bezetting gemaakt is.

Leo Riemens  1984