Wildschütz, Der

E.Mathis - D.Soffel - G.Resick G.von Ottenthal - P.Schreier
G.Hornik - H.Sotin
Koor en Staatskapelle Berlin
B.Klee
DGG 2740271  3lp


Vorig jaar hadden wij gelegenheid dit charmante, beminnelijke werk ten tonele te beleven, toen de Opera van Graz er mee in Sittard gasteerde. Voordien beleefde ik het van wijlen de Kunstmaandopera in een gedenkwaardige bezetting met o.a. Erna Spoorenberg, Guus Hoekman, Annette de la Bye, Arjan Blanken en Hans Wilbrink EN ….. Aafje Heynis. Daarna nog een alleraardigste productie van Opera Forum. De Amsterdamse Opera heeft er zich nooit om bekommerd. Verwonderlijk is het dat van deze beste aller opera’s van Lortzing nog pas één complete opname bestond, onder Heger op HMV met Rothenberger, Wunderlich, Prey en Fritz Ollendorff. Hoog tijd dat er een tweede bijkwam. En alleen de doos al is hartveroverend. Hij karakteriseert met de voorprent volkomen de Biedermeyersfeer van het werk! Mijn prijs voor de beste blikvanger van het jaar! De bezetting van HMV leek onovertrefbaar. En inderdaad overtreft Peter Schreier Wunderlich niet. Maar Edith Mathis doet dit wel met Rothenberger, en Hans Sotin is een nog betere Baculus dan wijlen Ollendorff. Gottfried Hornik is een welkome aanwinst als de Graaf, een mogelijke opvolger voor Prey. Het enige kleine vlekje is dat de rol van Gretchen gegeven werd aan een Amerikaanse, Georgine Resick, die hem alleraardigst zingt, maar de dialogen door een ander laat spreken. Waarom dan toch? Als men vindt dat ze een accent heeft, waarom dan geen Duitse voor deze rol, die niet eens een hoofdrol is? Maar verder niets dan lof, ook voor Bernhard Klee die het werk met dezelfde liefde en toewijding dirigeerde als de veteraan Robert Heger dat vorige keer deed. Ieder die herinnering aan de Graz-Sittardse uitvoering heeft beveel ik dit album ten volle aan.

Leo Riemens1983

Bekijk Opera